vlcsnap-2018-02-21-18h38m14s964-266983-400x0

Владимир Тошев: Надявам се до Нова година да сключим договорите за модернизацията на армията

Катастрофата на вертолет Ми-17 край летище „Пловдив”.

 „Здравейте, г-н Тошев! Тези дни общо взето само негативни новини се получиха, с малки изключения. Загинаха двама военни пилоти, тежка загуба за Българската армия! В същото време приехте, с пълно единодушие, възможността да се модернизират въоръжените сили и Българската армия. Така е в живота – едното върви заедно с другото! Да започнем от тежкия случай, който сполетя база „Крумово”! Говори се за техническа неизправност, говори се за това, че няма летателни часове, че парите са малко и общо взето това пречи на подготовката. Какъв е вашият коментар?”, обърна се водещата Клара Мариновакъм своя събеседник. „Първо искам да изкажа съболезнования на семействата и близките на двамата капитани, загинали трагично! Загинаха двама достойни български офицери! Загуба за база „Крумово”, за България и Българската армия! Причините са комплексни, не са в сегашното ръководство на министерството, на базата и Военновъздушните сили. Причините се коренят доста години назад, за което и аз чувствам определена вина като политик и офицер от Българската армия, но не бих искал да омаловажавам, да политизирам тази трагедия. Трябва да се направят верните изводи. Причините са комплексни, може основата да се окаже техническа неизправност. Ако имахме достатъчно пари; подготвени кадри – да бъде прогнозирана предварително тази повреда; ако всички български пилоти, всички български механик-водачи, специалисти в армията имаха достатъчно възможност да се подготвят, поне на средата изискуемия минимум от учения и бойни стрелби, нямаше да се стигне до този инцидент! Правим всичко възможно, за да коригираме всичко, което трябва да се промени във въоръжените ни сили, за да не се случват повече такива инциденти!”, увери Владимир Тошев.

Модернизацията на Българската армия.

 „Казвате, че трябва да се преодоляват! Това, което гласувахте като бъдещо действие – модернизацията на въоръжените сили на Българската армия, може ли реално да се реализира, дали няма да остане само на книга? Откъде ще се вземат парите, защото са страшно много парите? Наистина ли модернизацията ще направи така, че подобни нелепи ситуации да не се повтарят?”, попита Клара Маринова. „Не искам, заради трагичният инцидент и приемането на двата проекта за инвестиционен разход от събранието (Народното събрание – бел. авт.), да казвам, че всичко ще бъде  „розово”! Искам да обясня ясно, че това е един процес, който ние продължаваме. Това, което приехме, е две трети от нещата, още една трета остана – двата патрулни многоцелеви кораба. Не са още необратими нещата, тоест има някаква минимална вероятност да не се случат, ако не бъде продължен процеса за искане на предложения за най-добри оферти за бойната машина на пехотата, за многоцелеви изтребител, както и за патрулния кораб. След като бъдат класирани тези оферти, през Министерски съвет да дойдат в събранието, да бъдат одобрени, да бъдат сключени договорите. Сключат ли се договорите, считайте, че нещата са необратими. Аз се надявам това да стане до Нова година! Парите не са чак толкова много!”, разкри роденият през 1955 г. във видинското село Ружинци политик.

 „Три милиарда и двеста гласувахте оня ден! Това никак не са малко за бюджетните възможности на България, хич не са малко, г-н Тошев! Вие самият като политик знаете, че напоследък – стотинката на две се цепи за много области!”, възрази Клара Маринова. „Винаги сме цепили в ГЕРБ стотинката!  Вие може би подкрепяте част от говоренето на ВОЛЯ, защото не беше единодушно гласуването!?”, констатира офицерът от запаса, който е завършил специалността Зенитна артилерия в артилерийското училище „Георги Димитров” – гр. Шумен.

 „Не, въобще не подкрепям говоренето на ВОЛЯ! Напротив, аз съм убедена, че модернизация трябва да има, но съм убедена, че трябва да сте наясно откъде и как ще се вземат тези средства!”, аргументира се Клара Маринова. „Ако подробно бъдат разгледани документите, които постъпиха в събранието по двата проекта, в частта си за времето и за парите – има времеви графици за изпълнението на проектите и за разплащанията. Ако се погледне по години – това са по сто милиона на година за проект. В края на периода, ако вземем икономическите прогнози, ако вземем начина, по който се развива дългосрочно България в последните десет години и как ще бъде в следващите десет, когато ще се реализират тези проекти, ще се види, че общите разходи, на годишна база, са по-малко от половин процент от брутния вътрешен продукт. Това, което ние ще похарчим като абсолютно число, изглежда много голямо, обаче в действителност не е толкова страшно. Специално за бойната машина на пехотата и кораба за Военноморските сили – задължително условие, което ние сме поставили и гласували, е голяма част от дейностите да бъдат извършвани в България от българския военно-промишлен комплекс в държавния и частния сектор. Става въпрос не само за производството, съоръжаването, но и за поддръжката, ремонта и експлоатацията в целия му период на жизненост. За бойната машина на пехотата сме записали – при доказване на нейните качества по проект, тя ще има възможност да бъде изнасяна в натовските държави, стига да бъде конкурентноспособна. В края на този период ние ще си възстановим парите, които сме похарчили за самолета и кораба, не само за бойната машина на пехотата. Това е офсет, или съвместно производство, кооперирана икономика, както искаме да го наричаме”, анализира депутатът, изучавал в миналото инженерен профил в Академията за войскова противовъздушна отбрана „Маршал на Съветския съюз – Александър Михайлович Василевски” – гр. Киев, Украйна.

 „Как успяхте да постигнете факта, че всички в Народното събрание, без ВОЛЯ, но общо взето значимите партии подкрепиха модернизацията?”, продължи Клара Маринова. „Благодаря на държавниците, които подкрепиха тези два проекта, защото ние не гласувахме партийно, с малки изключения, ние говорихме държавнически! Тук не ставаше въпрос за този мандат, за тази година, за този бюджет. Ставаше въпрос за модернизация на армията за 10-12 години, за нейното развитие в следващите 40-50 години. България показа, че в събранието има хора, които разсъждават държавнически, разсъждават в интерес на всеки българин, на нашата териториална цялост и държавна независимост!”, категоричен беше полковникът от противовъздушната отбрана на Сухопътни войски, завършил команден профил във Военната академия „Г. С. Раковски” – гр. София.

 „Сега оттук нататък какво следва?”, попита Клара Маринова. „Предполагам, че Министерството на отбраната работи по така наречените „писма с предложения” до фирмите, които са изброени вече, които са потенциалните доставчици и на самолета, и на бойната машина на пехотата. След това, като се получат офертите, в които ще бъдат описани максималните суми, които ние сме заложили, започват вече политическите „пазарлъци”. Бойната машина на пехотата и самолетът не са лека кола, риза или блуза. Тук става въпрос за много фактори, не само военни. Става въпрос за стабилност в региона, става въпрос за местоположение на България, става въпрос за нейната сигурност и в политическо, и в съюзническо отношение. Така че тази цена, която е заложена, тя е максималната на базата на прогнозите на експертите, а те са над сто човека, които са работили по двата проекта, и се надявам да свалим тази цена. До две-три години ние трябва да имаме поне два-три самолета във Военновъздушните сили, нови, които да бъдат експлоатирани. Трябва да се подготвят поне 30 пилота, които да обслужват тези самолети. Накрая на следващата година трябва да имаме и нови бойни машини на пехотата”, прогнозира Владимир Тошев, който, след напускането на армията, стартира частен бизнес в областта на информационните технологии.

 Приносът на вицепремиера Красимир Каракачанов за модернизацията на армията.

 „Завиждате ли на Красимир Каракачанов, че той вложи много усилия и успя?”, провокира събеседника си Клара Маринова. „Аз се възхищавам на министър Каракачанов и на целия политически кабинет, както и на генералитета! Министър Каракачанов прояви завидна политическа воля и натисна експертите да ускорят нещата, основно за бойната машина. Преди няколко месеца бях доста скептичен, че въобще ще може да влезе, а тя, виждате, изпревари кораба! Аз призовах от трибуната да бъде прозрачна цялата дейност по превъоръжаването и модернизацията на армията. Не бива да има и сянка на съмнение, защото армията е една от малкото институции, която все още е с върхов рейтинг от общодържавните институции в България! Не бива да я опетняваме с неща, които се случиха около Грипена. Успяхме да ги върнем нещата назад, спасихме авторитета на армията! Трябва тези милиарди български левове, дадени от всеки българин, да бъдат похарчени прозрачно, така че да се знае какво сме постигнали!”, разясни членът на Ротъри клуб – гр. Видин.

 Парирането на корупционните практики в сферата на модернизацията на армията.

 „Нали знаете, че има много съмнения при една такава голяма бъдеща сделка, че може да се изкушат и да започнат корупционни сделки. Това беше много ярко отразено на пленума на БСП преди няколко дни! Там имаше и друга драма, че, без санкцията на висшия им партиен орган, те са гласували модернизацията, но те имат особена чувствителност на темата – да не би случайно корупционни сделки да обраснат тази модернизация. Как ще гарантираме, че наистина парите ще бъдат оползотворени, както Вие казвате, за целите, за които са предвидени?”, задълбочи разискванията по темата Клара Маринова. „Ние променихме доста закони. Почти съм сигурен, че Министерството на отбраната е единственото, което е задължено – сделки над 50 милиона лева да ги одобрява Министерски съвет, а сделки над 100 милиона лева да ги одобрява Народното събрание. Екипите, които работят от много ведомства – икономисти, експерти, финансисти, са от Министерство на отбраната, от Министерство на финансите, от „службите”. Контраразузнаването и разузнаването работят изключително конкретно и категорично, когато се разходват тези средства. Не само да дават информация за договарящите от наша страна, за да не се получават „Гинка”, „Минка” и нови прецеденти, но и да следят нашите хора по какъв начин договарят нещата. Самолетът Грипен беше точно по тази причина ревизиран от събранието. Оказа се, че там са направени някои грешни ходове!”, сподели настоящият народен представител от ПГ на ГЕРБ, който през 2003 г. губи вътрешните избори за кандидат-кмет на Видин, излъчен от листата на БСП.

Черната кутия на катастрофиралия вертолет Ми-17.

„В заключение само да Ви съобщя, че черната кутия на разбилия се вертолет край летище Пловдив е открита в добро състояние и се очаква тя да даде отговор, вече категоричен, каква е причината и защо се е стигнало до катастрофата! Току-що получихме тази информация!”, вметна водещата Клара Маринова. „Не знаех! Да изкажем още веднъж съболезнования! Дано тази черна кутия да бъде разчетена по правилния начин. По никакъв начин пилотите не могат да бъдат единствено виновни, дори и минимално не могат да бъдат виновни. Трябва да се търси решението – по-нататък да не търсим виновни, да нямаме загинали български граждани, офицери, сержанти и войници!”, завърши Владимир Тошев разговора си с Клара Маринова в ефира на „Радио К2”

Публикувано от: novinata.bg