FK1B9240

Димитър Данчев: Цената на един бранш сигурно си струва, когато Меркел каже историческото „Браво, Бойко!“

Предложените в законодателния пакет на ЕС промени в регулациите за товарните превози предвиждат изключително тежки рестрикции по отношение на транспортния сектор и могат да доведат до фактическото му унищожение в България.

В действителност, заплашен от унищожаване е сектор, който формира 17% от БВП на страната ни и осигурява заетост на над 190 хиляди души.

Българските превозвачи имат поводи за притеснение. Изискването за завръщането на шофьорите до дома на всеки 3 или 4 седмици, независимо от какви съображения е продиктувано, ограничава достъпа на българските транспортни фирми до общия европейски пазар.

Загубите ще бъдат най-вече за малките и средни предприятия, които разполагат с ограничен автопарк и персонал. Шофьорите принудително ще се връщат от отдалечените западни и централни европейски държави за своя сметка. Това ще доведе до фалит на малките фирми. „Под формата на уж социална справедливост има скрит подтекст, а той е- българските превозвачи да бъдат докарани до състояние на фалит и всички техни шофьори да отидат да работят за фирми от старите страни членки на ЕС“, казват от бранша. Българските шофьори ще бягат в старите страни-членки, където да търсят поминък за себе си и семействата си. Някъде, където да отгледат и изучат децата си.  Благородният мотив, че предложеният пакет за мобилност е в защита правата на работещите, тяхното по-добро заплащане и право на почивка, всъщност лишава огромен брой хора от работа у нас.

Еврокомисарят по транспорта Виолета Булц обяви в понеделник, че е приканила българското председателство да изготви конкретни предложения по четирите ключови за България въпроса в първия пакет „Мобилност“ от новите правила за превозвачите в Европа и да ги внесе в Европейската комисия. Това означава единствено, че българското правителство не е изпратило нито едно официално предложение до този момент. Всъщност, това изявление на еврокомисаря се допълва и от думите на министър Московски от 14.05.2018г. в което казва: „съвместно с екипа на еврокомисаря Виолета Булц, още днес започваме работа по конкретни текстове, касаещи пакета „Мобилност“.

Българското правителство пропиля една година, без да работи за създаване на коалиция от държави, които да се противопоставят на онези държави от ЕС, които подкрепят „Закона Макрон“ и които имат огромно влияние при взимането на решения – Германия, Франция, Австрия, Италия, скандинавските държави, Белгия, Холандия и Люксембург. Нещо повече, на 28.11.2017 г. Министерският съвет одобрява изложената в доклада на министър Московски позиция на Република България за заседание на Съвета на ЕС по транспорт в подкрепа на по нататъшния напредък по предложенията на автомобилния пакет.

Българското правителство категорично пропиля възможността да действа на ниво Съвет на ЕС и да работи за затварянето на пакета за мобилност по време на нашето председателство. Това бе уникален шанс да се постигнат някакви подобрения в условията. Едва ли можем да разчитаме, че в тази ситуация следващото австрийско председателство ще защити по-добре интересите на българските превозвачи. За съжаление политиката в транспорта у нас е на автопилот, а браншът трябва да се спасява очевидно сам. И разбира се, виновни или отговорни в правителството, няма да има!

При представянето на приоритетите на Българското председателство на Съвета на ЕС в областта на транспорта, в началото на тази година, министър Московски каза, че българското председателство има амбицията, да допринесе за развитието на този важен сектор като даде приоритет на включените инициативи в първия „Пакет за мобилност“ и втория „Пакет за мобилност”. Е, наистина им даде приоритет, само че, за съжаление, в ущърб на  българския национален интерес. Председатели сме на Съвета на Европейския съюз, а очевидно не можем да защитим националните си интереси!

Няма лошо да си наивник и да се ласкаеш от любезните думички „конграчулейшънс”, „мон-шери“ и „либер Бойко“, с които чуждестранните партньори на страната дипломатично ти сгряват душата, с ясното съзнание, че разбираш единствено тях без преводач  – помага да преживееш моменти на криза и запазва психиката. Наивитетът обаче, когато си на върха на държавата, е престъпен. Защото обричаш хиляди на мизерия и застрашаваш съществуването на цял един бранш – в случая на транспортния. Наивно е също така- да вярваш, че с разговор на четири очи с вносителя на предложението ще постигнеш компромис по неговата позиция. Очевидно е, че в европарламента разпределението на гласовете не е в полза на нашата позиция и затова трябваше да се действа през Съвета, да се търсят съмишленици, но уви. А имаше цяла година за дипломация и политика. Планираните промени в пакета „Мобилност“ относно командироването на шофьорите на автомобили създава риск за свободата на предоставяне на услугите в ЕС. Подобно предложение не е нищо повече от добре прикрит протекционизъм. Правителството отдавна трябваше да търси общата позиция на засегнатите страни от предложенията в пакета за мобилност, а не по познатия ни пожарникарски начин- да се разтича в последната секунда.

Но какво пък, цената на един бранш сигурно си струва, когато Меркел каже историческото „Браво, Бойко!“

Публикувано от: novinata.bg